سجادجهانگیری | مهندسی سینما

سجادجهانگیری | مهندسی سینما

من سجادجهانگیری هستم. از سال 1388 بصورت دائمی و تمام وقت به ویژوال افکت و تحقیق و پژوهش در مورد این دنیای شگفت انگیز میپردازم. از سال 1391 تصمیم گرفتم در فضای اینترنت و وب سایت های آموزشی اقدام به تولید و انتشار ویدئوهای آموزشی در این باره بکنم که خوشبختانه با استقبال مواجه شد و تونستم چندین نرم افزار تخصصی رو برای نخستین بار در ایران به زبان فارسی تدریس کنم و این پروسه تدریس منجر به این شد که در 2 شهریور 1392 سایت CinemaVFX رو جهت پیگیری روند آموزشی و پژوهشی راه اندازی کنم و در نهایت باقی آموزش ها و مقالات تخصصی رو در وب سایت خودم منتشر می کردم . با وب سایت CinemaVFX حدودا چهار سال و نیم فعالیت آموزشی رو ادامه دادم و بعد از مدتی وب سایت Cinema Engineer رو راه اندازی کردم.

برنامه هایی که من شروع به تدریس اونها برای نخستین بار در ایران کردم 6 نرم افزار زیر هستند :

The Foundry Nuke

SideFX Houdini

BlackmagicDesign Fusion

The Foundry Modo

Vue xStream

Autodesk Mudbox

سجادجهانگیری | ویژوال افکت

من ویدئوهای آموزشی این 6  نرم افزار ذکر شده رو بعلاوه آموزش های های Maya و 3dsMax  رو در سطح اینترنت منتشر کردم ، طی اون زمان ویدئوهای آموزشی رو در سرورهایی مثل مدیافایر وپیکوفایل و... آپلود میکردم و آمارها نشان از هزاران و هزاران باردانلود اونها در سایت های مختلف میداد. آموزش نرم افزارهای مایا و تری دی مکس هم در زمره آموزشهای من بود ولی برای اولین باردر ایران نبودند و قبل از من هم کسانی بودن که مایا و تری دی مکس رو تدریس کرده بودن ولی من برای همین 2 برنامه هم موضوعات تخصصی و خاص خودم رو تدریس کردم از جمله شبیه سازی ها و داینامیک سازی ها در مایا و به هیچ وجه دنباله رو دیگران وموضوعات کلیشه ای موجود نبودم. در سال 2014 کانال یوتیوب رو راه اندازی کردم به این منظور که ویدئوهای آموزشی رو در یک جا ذخیره کنم و قرار بدم . اهمیت داشتن موضوع تدریس نرم افزارهایی که عرض کردم برای این هست که این آموزش ها و تحلیل های نرم افزاری در شرایط زمانی و در دوره ای ساخته شدند که کمترین اطلاعی از این نرم افزارها و مباحث در ایران رایج بود و میتوان گفت تنها توضیحات و اطلاعاتی که از این نرم افزارها و کارکرد آنها موجود بود ، اطلاعات مختصری بود که در برخی از وب سایت های داخلی ای که این نرم افزارها را برای دانلود قرار می دادند وجود داشت ، که اون هم ترجمه متن انگلیسی سایت سازنده اون نرم افزارها بود نه چیزی بیشتر ، ولی با این حال من با این نرم افزارها کارکردم واونها رو تا حد مناسبی یاد گرفتم به حدی که تونستم آموزش ویدئویی و فارسی برای اونها بسازم ، به تنهایی و بدون هیچ کمک یا پشتوانه یا حتی کوچکترین راهنمایی این پروسه رو طی کنم.


اکنون بعد از گذشت چند سال من با همه این نرم افزارها دیگه کار نمی کنم و بصورت تخصصی چند برنامه رو بعنوان ابزار اصلی خودم قرار دادم و درادامه قصد داریم که پروسه آموزشی و اجرای عملی پروژه های سینمایی و تلویزیونی و سایر پروژه ها رو با این ابزارها بسازیم و پیش ببریم ، مثلا Modo و Vue و 3dsMax و Fusion و Mudbox رو دیگه کنار گذاشتم و طی چند سال خیلی علاقه داشتم که زیر و روشون کنم ببینم چی هستن و خب الان با ابزارهای تخصصی خودم بخوبی ادامه میدم.

در کنار این آموزشها  روند مطرح سازی ، معرفی و منتشر سازی آموزش ها و راهنمای نرم افزارها و تکنولوژی های حوزه موشن کپچر، در سایر وب سایت های آموزشی و فضای فیس بوک هم جزء فعالیت های من بوده ابزارهایی از جمله  :

Nui Capture

Iclone

IPI Studio

Motive

Vicon XSense

OptiTrack

FaceWare

من در گذشته مقالات تخصصی ای در حوزه ویژوال افکت و سی جی نوشته و منتشر کردم که در وب سایت قبلی من یعنی CinemaVFX بود و بدلایلی دیتابیس و محتوای نوشتاری موجود در اون وب سایت رو استخراج و ذخیره سازی نکردم و قطعا کاربران و مخاطبین زیادی که این مقالات را مطالعه کردن کاملا بخاطر دارن ، عناوین این مقالات شامل :

مهندسی سینما

سفر به قلمرو هیولایی به نام مایا

رفتارشناسی وقایع در مدیریت و طراحی جلوه های ویژه

شناخت نورها و سایه ها ( زیبایی شناسی تلفیق نور وسایه در القای موضوع )

5 اصل اساسی در مدیریت اجرایی جلوه های ویژه

قواعد و تناسبات در استفاده از تکنولوژی سی جی در سینما

تحلیل و بررسی سینمای ایران ( بررسی عملکرد سینمای ایران در دهه های گذشته )

قصد وهدف من از وجود این وب سایت و وبسایت های قبلی من گسترش و عمیق سازی مفهوم علمی و مهندسی ویژوال افکت بصورت اصولی و علمی ست. اعتقاد من اینه که یاد دادن به دیگران منوط به چند آیتم هست :

اول اینکه آموزش دهنده خودش بصورت اصولی ، عمیق و گسترده با این مفاهیم آشنایی داشته باشه و یادگیری استانداردی از این مباحث داشته باشه.

دوم اینکه توانایی و استعداد آموختن داشته باشه ، توانایی تدریس و توانایی فهماندن به دیگران و توانایی القاء کردن سخت ترین مفاهیم به شکل درست واصولی خودش یک علم هست ، چون گاهی برخی چیزی رو بلد هستند اما در یاد دادن اون به دیگران استعداد و توانایی ای ندارن ، پس یک آیتم مهم در کنار داشتن سواد در این حوزه ، توان و استعداد آموختن هست .

سوم اینکه "روش و سبک تدریس" باید به شکلی باشد که یادگیرنده موضوع را بفهمد و خسته و سردرگم نشود نیز آیتم بسیار مهمی هست. بقول انیشتین : " شما زمانی میتوانید ادعا کنید چیزی را بلد هستید که بتوانید آن را به مادربزرگ تان هم یاد بدهید" و من به این اصل کاملا اعتقاد دارم.

رویدادها در طی زمان :

سال 1388

استارت دنیای VFX و گرافیک کامپیوتری

شروع در سال 1388 با یادگیری نرم افزارهای متنوع و دیدن ویدئوهای پشت صحنه آثار مطرح سینمایی و ترجمه متون و محیط نرم افزارها و همچنین ساخت لغت نامه تخصصی برای این حوزه.

سال 1388

اردیبهشت 1391

آغاز فعالیت رسانه ای

در اردیبهشت سال 1391 فعالیت آموزشی در قالب ویدئوهای آموزشی فارسی و همچنین ویدئوهای معرفی تکنولوژی ها در فضای وب سایت های آموزشی و شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و لینکداین .

2 شهریور 1392

مجموعه Cinema VFX

ایجاد وب سایت CinemaVFX در 2 شهریور 1392 بعد از یک فاصله یکساله از شروع فعالیت رسانه ای و آموزشی ما برای تولیدات ویدئویی آموزشی و همچنین مقالات تخصصی و معرفی تکنولوژی .

2 شهریور 1392

دی ماه 1399

مجموعه Cinema Engineer

اوایل دی ماه سال 1399 شروع کار Cinema Engineer به شکل بهتر ، گسترش یافته تر و تخصصی تر. درواقع مجموعه CinemaEngineer نسخه بسیار رشد یافته مجموعه های قبلی ماست.

حاضرین در سایت

ما 60 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

سبد خرید شما

نمایش محتویات سبد خرید

فرم ورود

حاضرین در سایت

ما 59 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم