موشنگرافیک Motion graphic یا گرافیک متحرک ، تصاویر و المان هایی هستند که با حرکت و جابجائیِ هدفمند بعنوان گونه ای از انیمیشن با کاربردهای متنوع در حوزه رسانه های تصویری و بصری استفاده می شوند ، همچنین با ترکیب با صدا و موزیک قدرت تاثیر گذاری بیشتری پیدا می کنند .
و در مورد طراحی موشنگرافیک: زیر مجموعهای از طراحی گرافیک است که قوانین طراحی گرافیک را در یک محیط فیلمسازی یا یک محیط تولید تلویزیونی (یا دیگر وسایل دیداری در حال تحول موقت)، از طریق به کاربردن انیمیشن (جان بخشی) یا تکنیکهای سینمایی، به کار میبرد. به عنوان مثال علائم حرکتی و ترسیمهایی که به عنوان عناوین یک فیلم یا سکانسهای آغازین یک برنامه تلویزیونی، انیمیشنهای مبتنی بر وب، لوگو (نشان واره) شناسایی سه بعدی برای کانال تلویزیون را میتوان نام برد. موشنگرافیک ترکیبی از دو واژه موشن به معنی حرکت و گرافیک به معنی تصویر است؛ که توسط برنامههای گرافیکی ساخته میشود. جان وینتی اولین فردی بود که این اصطلاح را وارد فرهنگ لغات مربوط به دنیای چند رسانه ای کرد. موشن گرافیک تلفیقی ست از هنر طراحی گرافیک، متحرک سازی و علم به کار بردن عناصر طراحی شده که در انتها با موزیک و جلوههای صوتی مرتبط، ترکیب و تکمیل میشود.
تقسیمبندی موشن گرافیک
اگر چه این شکل هنری برای چندین دهه بیاهمیت شده بود ولی در سالهای اخیر در زمینه مهارتهای تکنیکی، جهشهای کمیتی زیادی داشتهاست و اخیراً با توجه به اینکه امروزه رسانهها نقش بسیار بزرگ و با اهمیتی در زندگی پیدا کردهاند، موشن گرافیک جایگاه ویژهای پیدا کرده و به عنوان ابزاری مناسب برای انتقال محتوا در دنیای دیداری امروز شناخته میشود.بهطور معمول زمان آمادهسازی یک موشن گرافیک باکیفیت به نسبت پایینتر از سایر سبکهای ویدئویی است، همینطور قیمت تولید موشن گرافیک به نسبت پایینتر از سایر روشهاست. برای مثال قیمت تمام شده موشن فلت بسیار کم میباشد.در ابتدا از موشن گرافیک برای متحرکسازی آرم و نشان وارهٔ شبکههای تلویزیونی، کمپانیهای سینمایی و برخی دیگر از شرکتها یا رویدادها استفاده میشد. اما کمکم دامنه استفاده از گرافیک متحرک گسترش یافت و برخی از تکنیکهای سینمای و فیلمسازی، همچون صداگذاری حرفهای و مانند آن نیز به آن وارد شد. آنگونه که امروزه موشن گرافیک نقش ویژهای در تبلیغات و اطلاعرسانی رسانهای و فیلمسازی یافتهاست. ویدیو موشن، استاپ موشن، اینفو موشن از انواع موشن گرافیک هستند.
تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک
انیمیشنها ویدیوهایی هستند که حتماً دارای شخصیت خاص و داستان مشخصی هستند و غالباً به لایههای زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیتها و پرسوناژها میپردازد. بر خلاف انیمیشنها، موشن گرافیکها کاراکتر محور نیستند. ترفیع این فرم هنری عمدتاً به علت پیشرفت تکنولوژی است. برنامههای کامپیوتری برای صنعت فیلم و ویدئو بهطور وسیعی قوی تر و آمادهتر شدهاند. یکی از برنامههای عمده که توسط طراحان گرافیک حرکت به کار میروند برنامه ادوبی افتر افکتس است که به آنها اجازه ساخت و تغییر گرافیکها در طول زمان را میدهد. طراحی گرافیک حرکت، به بیش از چند ابزار نیاز دارد. تکنیکهای به کار رفته در این هنر، بستگی زیادی به طراح دارند، اغلب گرایشها به این است که چه تکنیکهایی چه موقع به کار میروند. یک طراح حرکت، شخصی کارآزموده در طراحی گرافیک سنتی است که میتواند عناصر زمان، صدا و فضا را با مهارت و دانش طراحی خود ترکیب کند. طراحان حرکت میتوانند با پیشینههای فیلمسازی یا انیمیشن باشند.
اینفوگرافیک Infographic
اینفوگرافیک Infographic ، اطلاعنگاشت یا گرافیک اطلاعرسان یا اَزدانِگاره به نمایش دادهها با استفاده از چند نمودار و شکل در قالب یک تصویر گفته میشود. واژه اینفوگرافیک infographic از ترکیب دو واژه اطلاعات (information) و گرافیک ( graphic ) تشکیل شده است. اینفوگرافیک نمایش دیداری از داده ها (data) و اطلاعات ( information )است که به کمک عناصر دیداری نظیر تصویر، متن، نمودار، نقشه، دیاگرام و اشکال گرافیکی بهمنظور ارائه ساده، مؤثر و جذاب اطلاعات تهیه و طراحی میشود. اینفوگرافیک ها نمایشگران تصویری اطلاعات و دادهها هستند. شاید بتوان اطلاعنگاشتها را قدیمیترین ابزار برقراری ارتباط بشر خواند. استفاده از اینفوگرافیک باعث میشود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد. اینفوگرافیک یا داسویر بیان دیداری چکیده یک موضوع یا مطلب به شکل عکس، نمودار، اتصالات است و عدهای اینفوگرافیک را نوعی نقشه مفهومی میدانند که از این طریق ارتباط بین مفاهیم به زبان سادهتر و به شکل بصری نمایش داده میشود. اینفوگرافیک نگاره متن به شکل تصویر است.
در اکثر اوقات موارد استفاده از این نگارهها در جایگاههایی است که نیاز به توضیح ساده یا سریع دادهها احساس گردد، برای مثال نقشهها، علائم و تابلوها، پوسترهای آموزشی و روزنامهها از جمله کاربردهای آنها هستند. همچنین ریاضیدانان و متخصصان آمار و کامپیوتر نیز از این ابزار برای به تصویر کشیدن مفاهیم پیچیده بهره میبرند. یک اطلاعنگاشت کامل افزون بر اینکه در یک نگاه کلیات اصلی موضوع را به بیننده میرساند، دربرگیرنده جزئیات کلیدی موضوع برای دریافت بیشتر هست. استفاده از اینفوگرافیک ها باعث میشود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد. نخستین اینفوگرافیک در کتاب اطلس سیاسی و تجاری جیمز جوزف سیلوستر مورد استفاده قرار گرفت. این کتاب توسط هیستوگرامها و نمودارهای میلهای، اقتصاد انگلستان سده ۱۸ را توضیح داده بود.
مغز ما علاقهٔ زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت دیداری دارد. حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل دیداری ذخیره میکند نه نوشتاری. برای مثال به سه واژه مداد، تلفن و تلویزیون فکر کنید، چه چیز اول به ذهنتان میآید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این واژگان فکر میکنید یا به شکل فیزیکی آنها؟ پس همانطور که مشاهده میکنید درک و یادگیری صورت فیزیکی و دیداری دادهها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسانتر از فهم شکل نوشتاری آنها است.
انواع اینفوگرافیک
ایستا
پویا (اینفوموشن)
تعاملی
فیزیکی (سه بعدی)
زمینههای کاربرد اینفوگرافیک
آموزش
ارائه (Presentation)
گزارش نویسی
تبلیغات
فرهنگسازی
ترویج علم
رزومه نویسی
اطلاعرسانی
اینفورگرافیک اینترکتیو یا برهمکنشی
اینفورگرافی اینترکتیو Interactive نوعی اینفوگرافیک است که مبتنی بر تعامل (تبادل اطلاعات بین کاربر و سیستم یا ماشین) بوده و ابزاری برای برآورده کردن نیازهای مخاطبان است. این اینفوگرافیک ها این امکان را به مخاطب را میدهند که با هدایت اطلاعات در حدی تعیین شده، آن را در بسیاری جریانها استفاده پذیر کند. این اطلاعنگاشتها الزاماً به یک واقعهٔ زمانی خاص وابستگی ندارند. در این تعریف اینتراکتیو ، رابطهای است که کاربر با یک شیء (لمس شدنی یا مجازی) برای دستیابی به هدفی برقرار میکند. هدفِ محوری طراحی برهم کنشی، بهبود تجربهٔ کاربر است. اینفوگرافی برهمکنشی از اصول ۵ گانه برهم کنشی پیروی میکند که عبارتند از:
نمایانی
همخوانی
بازخورد
امکان دهی یا توانمندسازی
محدودسازی.
سه گونه اینتراکتیو نیز مشتمل بر فرماندهی، هدایت و کاوشگری هستند.نوع کاوشگری به سبب هزینه بالا و مسایل خاص فنی آن، کمتر در رسانهها مورد استفاده قرار میگیرند. چندین تکنیک مرورگری اطلاعنگاشت تعاملی نیز عبارتند از: رول اور، بزرگنمایی، حرکت به عمق و…. استفاده از مصورسازی برای ارائه اطلاعات اتفاق جدیدی نیست . بیش از هزار سال است که در نقشه ها ، طراحی های علمی و نمودار داده ها استفاده می شود. نمونه هایی از نقشه برداری شامل جغرافیای بطلمیوس (قرن 2 میلادی) ، نقشه چین (1137 میلادی) و نقشه مینارد (1861) از حمله ناپلئون به روسیه در یک و نیم قرن پیش می باشد . بیشتر مفاهیم آموخته شده در ابداع این تصاویر به شکلی ساده به مصورسازی رایانه منتقل می شوند. ادوارد توفت تا به حال سه کتاب نوشته است كه تحسین منتقدان را بر انگیخته است . او در این سه کتاب بسیاری از این اصول را توضیح می دهد. از گرافیک رایانه ای در ابتدا برای بررسی مشکلات علمی استفاده می شد . با این حال ، در روزهای اولیه کمبود قدرت گرافیکی مفید بودن آن را محدود میکرد . تأکید اخیر بر مصورسازی در سال 1987 با انتشار مصورسازی در محاسبات علمی ، ویژه نامه گرافیک رایانه ای آغاز شد. از آن زمان ، چندین کنفرانس و کارگاه برگزار شده است که با حمایت مالی انجمن رایانه ای IEEE و ACM SIGGRAPH ، به موضوع کلی و زمینه های خاص در این زمینه اختصاص داده شده است ، به عنوان مثال مصورسازی حجمی .
اکثر مردم با انیمیشن های دیجیتالی تولید شده برای ارائه داده های هواشناسی در طول گزارش های هواشناسی در تلویزیون آشنا هستند ، گرچه تعداد کمی از آنها می توانند بین مدل های واقعیت و عکس های ماهواره ای که در چنین برنامه هایی نشان داده می شوند ، تفاوت قائل شوند . تلویزیون همچنین هنگامی که بازسازی های انیمیشنی از تصادفات جاده ای یا هواپیمایی را با رایانه نشان می دهد ، از مصورسازی علمی استفاده میکند . برخی از مشهورترین نمونه های مصورسازی علمی ، تصاویر تولید شده توسط رایانه است که فضاپیماهای واقعی را در عمل ، در فضای خالی بسیار فراتر از زمین یا در سیارات دیگر نشان می دهد .[نیازمند منبع] انواع مصورسازی پویا ، مثل انیمیشن آموزشی یا جدول زمانی ، توانایی بیشتری برای یادگیری در مورد سیستم هایی دارند که با گذشت زمان تغییر می کنند. جدا از تمایز بین مصورسازی های تعاملی و انیمیشن ، مفیدترین طبقه بندی احتمالاً بین مصورسازی های علمی انتزاعی و مبتنی بر مدل است. مصورسازی های انتزاعی ، ساختارهای کاملاً مفهومی را به صورت دو بعدی یا سه بعدی نشان می دهد. این اشکال ایجاد شده کاملاً دلخواه هستند . مصورسازی های مبتنی بر مدل یا همپوشانی داده ها را بر روی تصاویر واقعی یا دیجیتالی ساخته شده از واقعیت قرار می دهند یا مستقیماً از داده های علمی ساخت دیجیتالی یک شی واقعی را ایجاد می کنند.
مصورسازی علمی معمولاً با نرم افزارهای تخصصی انجام می شود ، اگرچه چند مورد استثنا وجود دارد که در زیر ذکر شده است . برخی از این برنامه های تخصصی به عنوان یک نرم افزار منبع آزاد منتشر شده اند ، که اغلب ریشه در دانشگاه ها دارد ، در یک محیط دانشگاهی که اشتراک ابزارهای نرم افزاری و دسترسی به کد منبع معمول است. همچنین بسته های نرم افزاری اختصاصی بسیاری از ابزار مصورسازی علمی وجود دارد. مدل ها و چارچوب های مصورسازی ساختمان شامل مدل های جریان داده ای است که توسط سیستم هایی مانند AVS ، IRIS Explorer و جعبه ابزار VTK و مدل های حالت داده در سیستم های صفحه گسترده مانند Spreadsheet برای مصورسازی و Spreadsheet برای تصاویر ، محبوب شده اند.
HUD نمایش اطلاعات بصورت سیال
HUD با معنی لغوی نمایشگر روبرویی Head-up display یا هاد نمایشگری فرانما است که اطلاعات را در جلو دید و منظر بیننده، بدون اینکه بیننده مجبور باشد جایی دیگر را بنگرد، نمایش میدهد. نمایشگرهای جلو-سری در آغاز برای هواپیماهای نظامی طراحی شده بودند، ولی هماکنون در هواپیماهای تجاری،تانک و وسایل دیگر از جمله خودروها نیز استفاده میشوند.
البته که ساخت HUD در هنر گرافیک و جلوه های ویژه فیلم هم رواج زیادی دارد و همان چیزی که در واقعیت در دنیای خلبانی و غیره هست در دنیای فیلم وانیمیشن هم رواج یافته و مثال بارز آن تجهیزات شخصیت مردآهنین یا Irom Man هست که داخل کلاه یا سرپوش دیجیتالی خودش تصاویر رو بصورت سیال و جلوی سر خود در اختیار داردو شامل اطلاعات مختلف برای مقاصد مختلف او می شوند.
مصورسازی Visualization
مصورسازی یا Visualization هر روشی برای ایجاد تصاویر ، نمودارها یا انیمیشن ها برای برقراری ارتباط با یک پیام است. مصورسازی از طریق تصاویر بصری از طلوع بشریت راهی موثر برای برقراری ارتباط ایده های انتزاعی و عینی بوده است. در تاریخ نمونه هایی نظیر نقاشی غارها ، هیروگلیف مصری ، هندسه یونان و روشهای انقلابی لئوناردو داوینچی در ترسیم فنی برای اهداف مهندسی و علمی وجود دارد. مصورسازی امروزه دارای کاربردهای رو به گسترش در علوم ، آموزش ، مهندسی (به عنوان مثال ، مصورسازی محصول) ، چند رسانه ای تعاملی ، پزشکی و ... است. یک نوع از مصورسازی ، حوزه گرافیک رایانه است . اختراع گرافیک رایانه ای (و گرافیک کامپیوتری سه بعدی ) ممکن است مهمترین تحول در مصورسازی از زمان اختراع چشم انداز مرکزی در دوره رنسانس باشد. توسعه انیمیشن به پیشرفت مصورسازی کمک زیادی کرد.
استفاده از مصورسازی برای ارائه اطلاعات اتفاق جدیدی نیست . بیش از هزار سال است که در نقشه ها ، طراحی های علمی و نمودار داده ها استفاده می شود. نمونه هایی از نقشه برداری شامل جغرافیای بطلمیوس (قرن 2 میلادی) ، نقشه چین (1137 میلادی) و نقشه مینارد (1861) از حمله ناپلئون به روسیه در یک و نیم قرن پیش می باشد . بیشتر مفاهیم آموخته شده در ابداع این تصاویر به شکلی ساده به مصورسازی رایانه منتقل می شوند. ادوارد توفت تا به حال سه کتاب نوشته است كه تحسین منتقدان را بر انگیخته است . او در این سه کتاب بسیاری از این اصول را توضیح می دهد. از گرافیک رایانه ای در ابتدا برای بررسی مشکلات علمی استفاده می شد . با این حال ، در روزهای اولیه کمبود قدرت گرافیکی مفید بودن آن را محدود میکرد . تأکید اخیر بر مصورسازی در سال 1987 با انتشار مصورسازی در محاسبات علمی ، ویژه نامه گرافیک رایانه ای آغاز شد. از آن زمان ، چندین کنفرانس و کارگاه برگزار شده است که با حمایت مالی انجمن رایانه ای IEEE و ACM SIGGRAPH ، به موضوع کلی و زمینه های خاص در این زمینه اختصاص داده شده است ، به عنوان مثال مصورسازی حجمی .
اکثر مردم با انیمیشن های دیجیتالی تولید شده برای ارائه داده های هواشناسی در طول گزارش های هواشناسی در تلویزیون آشنا هستند ، گرچه تعداد کمی از آنها می توانند بین مدل های واقعیت و عکس های ماهواره ای که در چنین برنامه هایی نشان داده می شوند ، تفاوت قائل شوند . تلویزیون همچنین هنگامی که بازسازی های انیمیشنی از تصادفات جاده ای یا هواپیمایی را با رایانه نشان می دهد ، از مصورسازی علمی استفاده میکند . برخی از مشهورترین نمونه های مصورسازی علمی ، تصاویر تولید شده توسط رایانه است که فضاپیماهای واقعی را در عمل ، در فضای خالی بسیار فراتر از زمین یا در سیارات دیگر نشان می دهد . انواع مصورسازی پویا ، مثل انیمیشن آموزشی یا جدول زمانی ، توانایی بیشتری برای یادگیری در مورد سیستم هایی دارند که با گذشت زمان تغییر می کنند. جدا از تمایز بین مصورسازی های تعاملی و انیمیشن ، مفیدترین طبقه بندی احتمالاً بین مصورسازی های علمی انتزاعی و مبتنی بر مدل است. مصورسازی های انتزاعی ، ساختارهای کاملاً مفهومی را به صورت دو بعدی یا سه بعدی نشان می دهد. این اشکال ایجاد شده کاملاً دلخواه هستند . مصورسازی های مبتنی بر مدل یا همپوشانی داده ها را بر روی تصاویر واقعی یا دیجیتالی ساخته شده از واقعیت قرار می دهند یا مستقیماً از داده های علمی ساخت دیجیتالی یک شی واقعی را ایجاد می کنند.
مصورسازی علمی معمولاً با نرم افزارهای تخصصی انجام می شود ، اگرچه چند مورد استثنا وجود دارد که در زیر ذکر شده است . برخی از این برنامه های تخصصی به عنوان یک نرم افزار منبع آزاد منتشر شده اند ، که اغلب ریشه در دانشگاه ها دارد ، در یک محیط دانشگاهی که اشتراک ابزارهای نرم افزاری و دسترسی به کد منبع معمول است. همچنین بسته های نرم افزاری اختصاصی بسیاری از ابزار مصورسازی علمی وجود دارد. مدل ها و چارچوب های مصورسازی ساختمان شامل مدل های جریان داده ای است که توسط سیستم هایی مانند AVS ، IRIS Explorer و جعبه ابزار VTK و مدل های حالت داده در سیستم های صفحه گسترده مانند Spreadsheet برای مصورسازی و Spreadsheet برای تصاویر ، محبوب شده اند.
کاربرد ها : مصورسازی علمی
مصورسازی علمی به عنوان موضوعی در علوم کامپیوتر ، استفاده از بازنمودهای حسی تعاملی ، معمولاً بصری ، از داده های انتزاعی برای تقویت شناخت ، فرضیه سازی و استدلال است . مصورسازی داده ها زیرمجموعه ای از مصورسازی است که با گرافیک آماری و داده های جغرافیایی یا مکانی (مانند نقشه موضوعی) سروکار دارد که به صورت شماتیک چکیده می شود.مصورسازی علمی یک تحول است ، انتخاب یا نمایش داده ها از شبیه سازی ها یا آزمایشات ، با یک ساختار هندسی ضمنی یا صریح ، برای امکان کاوش ، تجزیه و تحلیل و درک داده ها. مصورسازی علمی بر بازنمایی داده های مرتبه بالاتر با استفاده از روشهای گرافیکی و انیمیشن متمرکز و تأکید دارد. حیطه های قدیمی مصورسازی علمی عبارتند از : مصورسازی جریان ، مصورسازی پزشکی ، مصورسازی نجومی و مصورسازی شیمیایی . چندین تکنیک مختلف برای مصورسازی داده های علمی وجود دارد که بازسازی ایزوسر سطح و ارائه مستقیم حجم بیشتر متداول است.
مصورسازی آموزشی
مصورسازی آموزشی استفاده از شبیه سازی برای ایجاد تصویری از چیزی است تا بتوان در مورد آن آموزش داد. این امر در هنگام تدریس در مورد موضوعی بسیار دشوار است که به سختی می توان آن را مشاهده کرد ، به عنوان مثال ساختار اتمی ، زیرا اتم ها بسیار کوچک هستند و بدون تجهیزات علمی گران قیمت و دشوار ، نمی توان آنها را به راحتی مطالعه کرد.
مصورسازی اطلاعات
مصورسازی اطلاعات متمرکز بر استفاده از ابزارهای پشتیبانی شده رایانه برای کشف مقدار زیادی از داده های انتزاعی است. اصطلاح "مصورسازی اطلاعات" در اصل توسط گروه تحقیقاتی رابط کاربر در زیراکس PARC ابداع شد و شامل Jock Mackinlay بود.[نیازمند منبع] عملی از مصورسازی اطلاعات در برنامه های رایانه ای شامل انتخاب ، تبدیل و نمایش داده های انتزاعی در شکلی است که تعامل انسان را برای کاوش و درک آسان می کند. جنبه های مهم مصورسازی اطلاعات ، پویایی نمایش بصری و تعامل است. تکنیک های قوی کاربر را قادر می سازد مصورسازی را در زمان واقعی تغییر دهد ، بنابراین درک بی نظیری از الگوها و روابط ساختاری را در داده های انتزاعی مورد نظر ارائه می دهد.
مصورسازی دانش
استفاده از نمایش های تصویری برای انتقال دانش بین حداقل دو نفر با هدف بهبود انتقال دانش با استفاده از روش های مصورسازی رایانه ای و غیر مبتنی بر کامپیوتر است. [۵] بنابراین مصورسازی که به درستی طراحی میشود نه تنها بخش مهمی از تجزیه و تحلیل داده ها را فراهم میکند بلکه فرآیند انتقال دانش را نیز انجام می دهد . [۶] انتقال دانش ممکن است با استفاده از طرح های ترکیبی به طور قابل توجهی بهبود یابد زیرا باعث افزایش تراکم اطلاعات می شود اما همچنین می تواند وضوح را کاهش دهد. به عنوان مثال ، مصورسازی یک میدان اسکالر سه بعدی ممکن است با استفاده از سطحهای ایزو برای توزیع میدان و بافت ها برای شیب میدان انجام شود. نمونه هایی از این قالب های تصویری عبارتند از طرح ها ، نمودارها ، تصاویر ، اشیا ، تجسم های تعاملی ، برنامه های تجسم اطلاعات و تجسم های خیالی مانند داستان ها . در حالی که مصورسازی اطلاعات بر استفاده از ابزارهای پشتیبانی شده رایانه ای برای به دست آوردن بینش جدید متمرکز است ، مصورسازی دانش بر انتقال بینش و ایجاد دانش جدید در گروه متمرکز است. همچنین نگاه کنید به: فرهنگ لغت تصویری ، فرهنگ لغت تجسمی
مصورسازی محصول
مصورسازی محصول شامل فناوری نرم افزار مصورسازی برای مشاهده و دستکاری مدلهای سه بعدی ، طراحی فنی و سایر مستندات مربوط به اجزای تولید شده و مجموعه های بزرگ محصولات است. این یک قسمت کلیدی از مدیریت چرخه حیات محصول است . نرم افزار مصورسازی محصول معمولاً سطح بالایی از فوتورئالیسم را فراهم می کند تا بتوان یک محصول را قبل از تولید واقعی مشاهده کرد. این از توابع اعم از طراحی و طراحی تا فروش و بازاریابی پشتیبانی می کند. مصورساز فنی یکی از جنبه های مهم توسعه محصول است. در ابتدا نقشه های فنی با دست ساخته می شدند ، اما با ظهور گرافیک پیشرفته رایانه ای ، صفحه طراحی با کمک کامپیوتر (CAD) جایگزین شده است. نقشه ها و مدل های CAD دارای مزایای متعددی نسبت به نقشه های دست ساز مانند امکان مدل سازی 3 بعدی ، نمونه سازی سریع و شبیه سازی هستند . مصورسازی محصول سه بعدی نوید تجربیات تعاملی بیشتری را برای خریداران آنلاین می دهد ، اما همچنین خرده فروشان را برای غلبه بر موانع تولید محتوای سه بعدی به چالش می کشد ، زیرا تولید محتوای سه بعدی در مقیاس بزرگ می تواند بسیار پرهزینه و وقت گیر باشد.
ارتباط بصری
ارتباط بصری عبارت است از ارتباط ایده ها از طریق نمایش بصری اطلاعات . این تصاویر در وهله اول با تصاویر دو بعدی همراه است: الفبای عددی ، هنر ، علائم و منابع الکترونیکی . تحقیقات اخیر در این زمینه بر طراحی وب و قابلیت استفاده از گرافیک متمرکز شده است.
تجزیه و تحلیل بصری
تجزیه و تحلیل بصری بر تعامل انسان با سیستم های تجسم به عنوان بخشی از فرایند بزرگتر تجزیه و تحلیل داده ها متمرکز است . تجزیه و تحلیل بصری به عنوان "علم استدلال تحلیلی پشتیبانی شده توسط رابط بصری تعاملی" تعریف شده است . تمرکز آن بر گفتمان اطلاعات انسانی (تعامل) در فضای گسترده ، پویا در حال تغییر اطلاعات است . تحقیقات تجزیه و تحلیل بصری بر پشتیبانی از عملیات ادراکی و شناختی متمرکز است که کاربران را قادر می سازد انتظارات را کشف کرده و موارد غیر منتظره را در فضاهای پیچیده اطلاعاتی کشف کنند . فن آوری های حاصل از تجزیه و تحلیل بصری تقریباً در همه زمینه ها کاربرد دارند ، اما توسط نیازهای حیاتی (و بودجه) در زیست شناسی و امنیت ملی هدایت می شوند .
تایپوگرافی یا نویسهنگاری
هنر و فن حروفچینی (حروفنگاری) برای نمایش زبان بصورت دستی وبا ابزار فیزیکی و هچنین کامپیوتر و با نرم افزارهای گرافیکی است. هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری. تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشتار به وجه تصویری. چینش حروف شامل حالت قلم، پوینت، مقدمه (فاصلهٔ خط) میشود. امروزه کار چاپ پوسترها و تبلیغات را تایپوگرافیها انجام میدهند.معانی مختلفی برای واژه تایپوگرافی در لغتنامه میتوانید پیدا کنید. چند تای آنها را در زیر میبینید:
"تایپوگرافی، هنر چیدمان تایپ، برای رسیدن به یک زبان تصویری است" . "تایپوگرافی، هنر پردازش متن، برای رسانههای چاپی است" . "تایپوگرافی عبارت است از انتخاب و طرحریزی تایپ برای چاپ".
تایپوگرافی زبان بصری است
هنر نوشتن کلمه یا جملات بسیار کوتاه با شکل وُ سبکی ویژه که «بار» تصویری و «نمایشی» بالایی دارد و «هویت»چیزی را می رساند. اما به صورت جامع تر میتوان گفت تایپوگرافی هنری است که در آن طراح میکوشد با تغییر عناصر متن، مثل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد. تایپوگرافی در طیف گستردهای از امور هنری، مثل ساخت تیتراژ فیلم، طراحی گرافیک، طراحی کتابهای کمیک، طراحی مالتی مدیا و… کاربرد دارد. تایپوگرافی با خطاطی و دستنویس تفاوت دارد، هر چند طراح تایپ میتواند از خط و دستنویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد.
تایپوگرافی در ایران | در ایران با عنوان "کالیگرافی" هم شناخته میشه
داستان تایپوگرافی و تعاریف آن وقتی به ایران میرسد جالب میشود. تایپوگرافی جزء پدیدههای بحثبرانگیز در محافل گرافیکی ایران است. ایران پیشینهای قوی و کهن در زمینهٔ کار با خط دارد. هنرمندان ایرانی در طی صدها سال تاریخ خوشنویسی نشان دادهاند که خط را میشناسند و میدانند که چطور باید آن را زیبا و خوش به کار بگیرند. برخوردی که ما با تایپوگرافی در ایران داریم، نمیتواند تابع برخوردی باشد که در غرب با مقولهٔ خط دارند. از این رو جنبشهای بومی در زمینهٔ تایپوگرافی در ایران پدید آمدند و شکل گرفتند. کمتر کسی را میتوان یافت که در حیطهٔ طراحی گرافیک مشغول به کار باشد و از تأثیر تایپوگرافی در رفتار و فرهنگ طراحی در ایران بیخبر باشد. رابطهٔ تایپ و تصویر در ده سال اخیر همواره جزء بحثهای مهم بودهاست. دوسالانهء گرافیک تهران یک رویداد بینالمللی و مهم در جامعهٔ گرافیک است. در حاشیهٔ نهمین دوره از این دوسالانه، نشستی تحت عنوان «تایپوگرافی» برگزار شد.
تعریفی که ما از تایپوگرافی در ایران میتوانیم ارائه کنیم، با کشورهای دیگر کمی متفاوت است. در کشورهای غربی به کاری تایپوگرافی اطلاق میشود که فقط از حروف تایپی در آن اثر گرافیگی استفاده شده باشد، اما در ایران، خصوصاً در چند سال اخیر، که بحث «تایپوگرافی» بیشتر مورد توجه طراحان قرار گرفته و آثار زیادی را با این ذهنیت شاهد هستیم، میبینیم که نمیتوانیم تعریف ایرانی به آن صورت از آن ارائه کنیم. در نمایشگاههای مختلف تایپوگرافی شاهد قرار گرفتن انواع کارها در کنار هم، برای به وجود آمدن اثر «تایپوگرافی» هستیم، مانند: حروف تایپی، حروف طراحیشده با دست، (خوشنویسی و انواع آن) و … در کنار تصویر (تصویرسازی، عکس و…) که همهٔ اینها در کشورهای صاحبسبک، تعاریف خاص خودشان را دارند، ولی شاید بتوان از این کارها به تعریفی تقریبی از اصطلاح «تایپوگرافی ایرانی» برسیم.
فرآیند تایپوگرافی
اطلاعاتی که قرار است به مخاطب منتقل شود به «فونت» تبدیل و تایپ میشود سپس «تایپفیس» یا گروه فونتها انتخاب میشود و آنگاه با تکنیکهای «ویژوال آرت» یا هنرهای دیداری ادغام میشود؛ به خود رنگ میگیرد و فرم میپذیرد. آنگاه با تصادف در انتخاب رنگ، فرم، خمخوردگی، بافت، چیدمان، کشش، ترکیب فونتها و تایپفیسها چیزی بیرون میجهد که یک تایپوگرافی برای کاری خاص است و به آن محصول «الهام هنری» میگویند. در نهایت، تایپوگرافی دیگر فونت، کلمه و یا جمله نیست.
تایپوگرافی آنلاین در طراحی سایت
تایپوگرافی آنلاین در طراحی سایت و طراحی لوگو برای هر شغلی یک مارک تجاری با آرم میباشد. طراحی سایت، وبسایت، جلد کتاب و موارد دیگر که طراحی میکنید، یک مارک طراحی سایت برای برجسته شدن به یک آرم بهیادماندنی نیاز دارد و شما نمیتوانید با جعبه مداد رنگی ایجاد کنید. اگر میخواهید در وبسایت نیز یک وبسایت خاص باشید باید از دید تایپوگرافی وبسایت را طراحی کنید.